неділю, 13 квітня 2014 р.

Тема: «Осінь. Рослини восени»
Мета: формувати уявлення учнів про послідовність змін у природі восени, розкривати зв’язки між живою і неживою природою; розвивати вміння встановлювати  причинно-наслідкові зв’язки, вміння спостерігати  за об’єктами живої і неживої природи; виховувати любов до природи, естетичні смаки.
Тип уроку: урок-екскурсія.
Хід заняття:
      I.            Підготовчий етап.
1.     Підготовка вчителя до екскурсії.
а)    місце екскурсії: ліс.
б)    об’єкти спостережень: дуб і шипшина.
2.     Підготовка учнів до уроку-екскурсії.
-         Сьогодні ми з вами підемо на екскурсії в ліс. Там побачимо рослини лісу,дізнаємось, як вони пристосувались до життя в цьому середовищі.
-         Ми підійшли до лісу. Подивіться на його красу.
-         Які зміни ви помітили?
-         Осінь господарює скрізь, куди не глянь. Що вона зробила з деревами?
-         Дивитесь і милуєтесь: чарівниця пофарбувала усе навколо в червоні,жовті, багряні й мідні кольори. Уже деякі дерева скинули листя.
-         Діти,ми заходимо в ліс, будемо спостерігати які зміни в ньому відбулися порівняно з літом, ще з’ясуємо як зміни неживої природи впливають на живу природу.
а)    Простеження за змінами, які відбуваються у житті рослин з приходом осені.
-         Діти, які зміни відбуваються у житті рослин з приходом осені?
б)     З’ясування як зміни неживої природи впливають на живу природу.
в)     Виявлення пристосування рослин у неживій природі.
г)      Підібрати цікавий матеріал про рослин.
-         Діти, а чи знаєте ви щось про шипшину?
Лікувальні властивості шипшини знайомі людям з давніх часів: на Русі його плоди дуже цінувалися, їх вважали чудодійними. Шипшина - як комора з корисними речовинами і вітамінами. Він знайшов застосування і для зміцнення організму, і для зцілення від різних захворювань. Шипшина - чагарникова багаторічна рослина, представник сімейства розоцвітих. Відомо кілька різновидів шипшини: шипшина коричний, травневий, зморшкуватий, голчастим, шипшина Федченка, шипшина Беггер, собачий.
-         А чи знаєте ви щось про дерево дуб?
Дуб - велике дерево, до 40 метрів заввишки, з товстим стовбуром і звивистими кремезними гілками, які утворюють широкий намет листя - справляє дійсно враження потужності і сили. Це довговічна рослина: іноді дуб живе до двох тисяч років, а столітні дуби зустрічаються дуже часто. У Греції, Іспанії відомі дуби з солодкими жолудями. Дуби бувають літні, зимові та вічнозелені. У літнього рано розпускаються червонувате листя і восени опадають. У зимового дуба листя з довгими черешками з'являється пізно, але восени не опадає, а засохле тримається на гілках всю зиму. У дуба, що росте у Франції, Іспанії, Італії і на Кавказі, зелене листя не сохне і не опадає. Це корковий дуб.
д)     Пригадати правила поведінки серед природи.
-         Дітки, а давайте пригадаємо з вами, які є правила поведінки серед природи.
1)   Потрібно бути дисциплінованими і уважними.
2)   Слухати, що говорить учитель.
3)   Не відокремлюватись від класу.
4)   Не ламати гілок і не рвати без потреби квітів.
5)   Поводитись тихо, щоб не налякати мешканців лісу.
6)   Не руйнувати мурашники і гнізд пташок.
7)   Не брати до рук незнайомих предметів.
8)   Не збирати  ніяких ягід.
9)   Не смітити і не кричати у лісі.
   II.            Основна частина
3.     Проведення уроку – екскурсії.
Зупинка «Чарівні рослини восени»
-         Діти, я зараз вам прочитаю легенди про дуб та шипшину, а ви уважно слухайте.
Легенда про шипшину
Колись, згідно з легендою всі квіти шипшини були білі. Та ось одного разу рано-вранці, коли природа прокидається від сну, Афродіта, гуляючи в саду, побачила квітку дивовижної краси. Це була шипшина.
Ніжні пахощі квіток поширювалися на значну віддаль. Богиня нахилилися над кущем, щоб понюхати диво-квітки і, захоплена їх витонченою красою, хотіла нарвати букет, та лише сильно поколола пальці. Білі пелюстки квіток зросилися кров'ю богині і з того часу вони зберігають цей колір.
Легенда про дуб
Існує стара легенда про дуб. Красивий парубок покохав молодицю. Хотіли вони одружитися та кляті вороги на Русь набігли. І пішов парубок землю рідну захищати. Просив він дівчину, щоб пам’ятала та чекала його. Проте, не витримала молодиця і віддала своє серце іншому. Повернувся парубок додому і заплакав з відчаю. Не став їй докоряти, а лише просив Бога зробити його дубом в її садочку. Щоб виходила вона в садочок і слухала, як він плаче, щоб кожного мандрівника міг він своїми гілками вкрити і розповісти про свою долю. І зробив його Бог дубом в тім садочку, і тепер, кожен раз коли відпочиваєш під дубом, чуєш розповідь про долю того парубка.
Дидактична гра «Впізнай рослину на дотик»
-         Діти,заплющіть свої очка. ( вчителька дає в руки плід шипшини, калини, листочки шипшини, ліщини, дуба, діти повинні відгадати, що це є)
Прислів’я та приказки.
-         Діти, а чи знаєте ви прислів’я чи приказки про осінь чи про рослини восени?
1)     В осінній час сім погод у нас: сіє, віє, крутить, мутить, припікає й поливає.
2)     Осінь збирає, а весна поїдає.
3)     Якщо у вересні на дубах багато жолудів, чекай багато снігу перед Різдвом.
4)     Восени день блисне, а три кисне.
5)     Жовтень ходить по краю та виганяє птиць із гаю.
6)     Плаче жовтень холодними сльозами.
Цікаві факти
1)     У різні часи і у різних місцевостях місяць жовтень називали по-різному - зазимник, листобій, перелітник. А ще – весільником, адже в цю пору закохані ставали на рушничок щастя. Та прижилася і залишилася нинішня ностальгійно-прониклива назва — жовтень.
2)     Колір, якого набуває листя дерев восени, залежить від того, по який бік океану знаходиться ліс. Якщо в Північній Америці та Східній Азії осінні ліси полум'яніють відтінками червоного, то в Європі листя забарвлюється зазвичай в жовтий.
Зупинка «Народознавча»
4.     Народознавчий матеріал.
-         Дітки, послухайте загадки і постарайтесь їх відгадати.
1)    Коли це буває,
Що клен запалає?
А прихопив морозець
Та повіяв вітерець,
Весь вогонь на землю впав,
Зовсім клен без листя став.
(Восени)
2)    Чарівник прийшов у ліс,
Фарби, пензлика приніс.
У діброві та садочку
стали жовтими листочки.
(Жовтень)
3)    Батько тисячу синів має,
Кожному шапочку справляє.
(Дуб)
4)    У вінку зеленолистім,
У червоному намисті
Видивляється у воду 
На свою хорошу вроду.
(Калина)
5)    Стрімко вибігли на гору
Дві подружки білокорі.
Дощик їм полоще кіски.
Звуть подружок цих…
(Берізки)
6)    Квітка пишна, квітка гожа,
На троянду трішки схожа.
На кущах вона зростає.
Хто із вас цю квітку знає?
(Шипшина)
III.            Заключна частина.
5.     Підсумок екскурсії.
-         Діти, чи сподобалось вам у лісі?
-         Що нового ви дізнались і побачили?
-         Про які рослини ми сьогодні говорили?
6.     Домашнє завдання творчого характеру.

-         Діти, на домашнє завдання намалюйте малюнок «Осіння прогулянка».

Немає коментарів:

Дописати коментар