пʼятницю, 11 квітня 2014 р.

Тема. "Сонячне світло і тепло"
Мета. Збагатити знання про Сонце як небесну зірку. Ознайомити учнів із
значенням сонячного тепла і світла. Розширити уявлення про сонячні промені, особливості їх падін­ня на поверхню Землі, про висоту сонця на небосхилі, про значення світла і тепла в природі;розвивати вміння порівнювати, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки у природі, Пробуджувати інтерес до навколишнього світу; виховувати почуття любові до живого, доброту і людяність, виховувати бажання пізнавати природу, бачити її красу та  охороняти й примножувати природні багатства.
Тип уроку: комбінований.


Хід уроку
      I.            Організація класу.
1. Стало вранці ясне сонце,
Заглянуло у віконце.
Ми до нього потяглися,
Ми всі дружно піднялися.
Доброго дня бажає вам сонце,
Доброго дня бажаю вам я.
2. Хвилинка "Календаря природи"
- Яка пора року?
- Який місяць?
- Який стан неба?
- Чи були опади?
- Тепло сьогодні, чи холодно?
- Яка погода була протягом тижня?
- Які дні переважали?
- Що можна сказати про зміни, які відбулися у живій та неживій природі?
- Які зміни ви помітили у вашому дворі?
- А зараз запишіть свої спостереження в зошит.
   II.            Перевірка домашнього завдання.
1.   Фронтальне опитування.
·     Що таке тіло? Які бувають тіла?
·     Назвіть живі тіла.
·     Назвіть неживі тіла.
·     Яка різниця між живими й неживими тілами?
·     Із чого складаються тіла?
·     Із чого складаються речовини?
·     Що таке молекули?
·     Які бувають молекули?
·     Чим відрізняються молекули різних речовин?
III.            Актуалізація опорних знань дітей.
1.     Діти, послухайте зараз уважно загадки і постарайтесь їх відгадати.
- Удень по небу гуляє,
А ввечері на землю спати лягає.
(Сонце)

- Він і гріє, і пече,
І, як зайчик, грається.
Хочеш взяти його – втече
І мерщій сховається.
(Промінь сонця)

- Відкривайте оченята,
Досить спати, досить спати – 
Рано-рано у віконце
Заглядає…
(Сонце)

IV.            Повідомлення теми та завдань уроку, мотивація навчальної діяльності учнів.
- Ви правильно відгадали загадки, а тепер подумайте і скажіть, будь ласка, чи здогадався хтось із вас, про що ми будемо вести сьогодні мову на уроці? (Про сонце)
- Так, про сонце. І будемо намагатися дати відповіді на такі запитання, як:
·         Чи може існувати життя без сонячного світла і тепла?
·         Чому не може?
·         Що посилає нам на землю сонце?
·         В яку пору дня сонце гріє найкраще?
·         А в яку пору року сонце зігріває найбільше?
   V.            Ознайомлення з новим матеріалом.
1.     Розповідь з елементами бесіди.
-  Ми щодня зустрічаємося з Сонечком, але ніколи не задумувалися про його
значення для життя на Землі. Воно безперервно посилає нам на Землю
світло і тепло.
-Уявіть собі, що Сонце зникне…
-Що буде?
Земля потоне в мороці, в темряві, рослини загинуть. Тварини помруть з
голоду. Усе живе на Землі загине, і наша планета вкриється товстим шаром криги. На щастя, таке не може трапитись.
Сонце – джерело життя на Землі і знаходиться від нас дуже далеко. Щоб  до нього доїхати швидким поїздом, то не вистачить життя. А маленькому промінчику Сонця потрібно всього-навсього 8 хвилин щоб спуститися на Землю. Сонце – краса велетень. Наша Земля в порівнянні з ним – маленька монета, а місяць у чотири рази менший від Землі, як намистинка. Сонце – це зірка, одна з численніших зірок Всесвіту, це величезна розжарена     куля.Учені спостерігають за Сонцем у спеціальні сонячні телескопи. Цікаво, а яка поверхня у Сонця? Чи є на ньому суша й океани? Учені, які вивчають сонце кажуть. Що його поверхня нагадує кашу, що кипить.Тільки це інша каша, газова і дуже гаряча. І якщо наблизитись до Сонця то миттєво згориш. Отже, серед великої кількості планет і зірок, найтепліша і найяскравіша зірка – Сонце. Якщо, ми подивимось з Землі, то ми бачимо, що сонечко сходить і заходить. Ви напевно думаєте, що Сонце крутиться навколо Землі.  А насправді Землі крутиться навколо Сонця і навколо своєї осі. Тому відбуваються зміни пір року, і змінюється день на ніч. Рух Землі навколо своєї осі є причиною зміни дня і ночі. Земля обертається навколо себе за 24 години. День буває на тому боці Земної кулі, що повернулася до Сонця. На протележному боці буде ніч. Під час обертання навколо Сонця Земна куля обертається під певним кутом, тому відбувається зміна пір року: зима, весна, літо, осінь.Тому що півкулі отримують неоднакову кількість тепла. Шлях навколо Сонця Земля проходить за 1 рік.
Отже Сонце – це що?(Велетенська зірка, розжарена куля).

2.     Робота в групах.
ü Завдання 1 групі
- Візьміть пластину  зі скла і посвітіть на неї.
- Чи проходить світло?
- По чому це видно?
(Так, через прозорі предмети сонячні промені проходять)
ü Завдання 2 групі
- Візьміть дерев’яний кубик і поставте напроти сонячного проміння.
- Чи проходить воно крізь кубик?
- По чому це видно?
( На листку чистого паперу утворилась тінь).
ü Завдання 3 групі
Візьміть м'ячик і направте на нього світло.
-Що відбулось ?
(На листку чистого паперу з'явилась чорна пляма – тінь).
- Тінь – це темна пляма, що утворюється від будь – якого непрозорого предмета, на який спрямоване світло.
- Від яких предметів ви бачили тінь?
- Яку форму приймає тінь?
 3. «Фікультвихинка»
Всі зібрались на зарядку.
Руки вгору підняли,
До сонечка потягли.
В різні боки розвели,
Й полетіли, попливли.
Потім їх вперед зімкнули,
І в долоні всі сплеснули.
Як закінчили плескать,
Стали долі опускать,
Ніжками затупотіли
Та за парти тихо сіли.
4.      Хвилинка – фантазії
Якщо уявити собі Землю завбільшки з горошину, тоді Сонце порівняно з Землею буде таке, як величезний кавун.
Чому ж ми бачимо його невеликим?
Ви, мабуть, спостерігали вночі не раз за автомобілем, який рухався вам назустріч? Тоді ви бачили, що його фари спочатку схожі на жовті цятки. А чим ближче наближається авто, тим чіткішими стають фари. І вже зовсім поряд ви бачите їх справжню величину.
То ж і Сонце ми бачимо маленьким, бо воно знаходиться від нас далеко.
-А чому ж інші зірки менші за Сонце?
(бо вони знаходяться ще дальше, ніж Сонце)
- Як же далеко знаходиться Сонце?
VI.            Закріплення нових знань.
1.     Казка про листочок.
- Зараз, діти, уважно послухайте казку.
Жив собі на високому дереві гарненький листочок. Любив слухати ранішній спів пташок, залюбки вмивався холодною кришталевою во­дою, росою, чемно вітався з вітрами, та, на жаль, недолюблював Сонеч­ко. Іноді, коли воно гріло та світило цілий день, листочок злився і про­сив Хмаринку заховати від нього Сонечко. Одного спекотного літньо­го дня геть розсердився листочок на Сонечко. Біля дерева він побачив якусь нірку і вирішив сховатись від Сонечка, що бавилось своїм промін­ням і дихало на землю гарячим подихом. Відірвався злючий листочок від своєї гілочки — і мерщій у нірку! Спочатку йому сподобалась прохолода нірки, та раптом листочок почав мерзнути. І йому було так темно і мо­торошно, що він зігнувся і засумував. Та вибратись з нірки не зміг і до гі­лочки не дібрався. Так, у холоді і темряві, загинув...
-         Чому загинув листочок? (Йому не вистачало світла і тепла.)
2.     Загадки.
1) Золота тарілочка
Вранці покотилася,
Не впала, не розбилася
А як накрасувалася,
За темний ліс сховалася. (сонце)
2) На сонечко я схожий
І сонечко люблю,
До сонця повертаю
Голівоньку свою (Соняшник)
3) Я - комашка невеличка
І до сонця я рідня
Маленька, на червоній спинці
Ношу я по чорній краплинці. (Сонечко)
3.      Слухання оповідання з помилками
- Я отримала листа від мого знайомого гнома Астронома. Але я знайшла в його розповіді багато помилок. Ви уважно послухаєте, а потім назвете нереальне.
Нещодавно мені запропонували побувати на Сонці і дізнатися, що там відбувається. Я сів у невеличкий літачок і полетів до Сонця. Через годину я побачив, що Сонце зовсім поруч. Я приземлився на аеродромі і мене зустрілимісцеві жителі. Їх ще називають – сонячними. Я сів у автомобіль і помчав так швидко, що мені стало навіть холодно. Сонячні промінці стали просити, щоб я взяв їх на Землю, бо вони ще ніколи не бачили її . Поки я повертався додому, то від морозного повітря захворів на ангіну.
VII.            Підсумок уроку.
·        Що таке Сонце?
·        Що несе нам Сонце?(Працю, красу, здоров’я, любов, щастя, тепло, мир, усмішку).
·        Хто на Землі вбирає сонячне тепло?
·        Коли сонце гріє дужче: вранці, опівдні чи ввечері?
·        Як сонячна енергія передається тваринам і людям?
VIII.            Повідомлення домашнього завдання.
Намалювати малюнок.

«Я вранці Сонце радо зустріаю!»

Немає коментарів:

Дописати коментар